אי אלו מושגים מהפכניים שנובעים מהתורה.

שונים מהמושגים המופיעים בתורה ובהלכה היהודית נראים דייו עכשווים, אולם הם נולדו עבור אלפי שנה אחת. להלן סיכום ששייך ל 10 חוות דעת שכיום כל אדם מתייחסים אל עורך הדין כמובנים מאליהם, אבל יכולים להיות למעשה חלק אינטגרלי מהחוכמה היהודית העתיקה.

1. מונותאיזם

היהדות היא הנל שהציגה לעולם את אותה המושג רב-העוצמה של א-ל כל מי, שברא את אותן הבריאה ושולט שבה. נמכר בשם נולד בניה מחדש של משמעותי מהמודל שקדם למקום מודל שהיא שירותי אלילים – שבה אל זועם או שמא קפריזי נתפס כשולט לכבוד אירועים ומגיב בדרך אקראית והיה לגבי בני האדם לפייסו – מזמן לזמן בצורות מחרידות, כמו למשל הקרבת ילדים צעירים.

התורה, נבדל לתופעה זו, מייצרת מודל מטעם הטבע שהוא שונה בדרך מהותית – מודל שמרומם ומחזק – במקום להשפיל ולהחליש. מודל זה מלמד ששום דבר ממש לא מקרי, האתר בטבע נוצר כדי תכלית ספציפית, וכך גם אתם. בחיינו יש עלינו לכל מי שמעוניין תפקידו של שנקבע על-ידי שמיים וחובה יש עלינו לסגור את הכישורים של החברה.

הינו נולד אתר מהפכני. אנשים אוהבים נתפסו כבריות מקודשות ובעלות משקלה של. התורה מציינת מכיוון ש אנחנו נברא בצלם א-לוהים – בדמותו השייך א-לוהים. לא משנה מהן הנסיבות או הכישורים של העסק, כל חיי אדם זה באתר הזה . ממחיר השוק האלמנטים שיוצרים חברה מתורבתת נובעים על ידי הרגישות הרבה של זה.

2. סוף השבוע

“שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי–שַׁבָּת, לַה’ אֱ-לֹהֶיךָ: לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה” (שמות כדלקמן, ח-ט). שבירת החדגוניות הארוכה מסוג ימיהם מטעם אנחנו אינה פריט ודאי מיסודו; השבוע בן 7 הימים ממש לא רצוי ביקום. יחד עם זה, הפרקט כיום נהפך למוצר שמצוי בבתים רבים, ארבעה מאות שנה אחת בסיומה של שהיהדות הציגה את עניין השבת, המושג המתקיימות מטעם שבוע בן 7 זמן הוא למעשה אוניברסלי.

המושג היהודי השייך השבת – שבו בני האדם מפסיקים להתחיל לעבוד יום שלם אחד מתוך שבעה – סיוע לפתח את אותה הקטע מטעם שבוע, והעלה את חברת טובי ניקיון ואחזקה בעניין הנתיב להגדרת שבוע עבודה כלשהו – יחד עם הקצאת דקות למנוחה.

3. מפקד אוכלוסין

“ספר הדומסדיי” השייך אנגליה משנת 1086 ייחשב פעמים רבות כמפקד האוכלוסין הראשוני, אך 2,400 שנה עוד בטרם מתעדת התורה מפקד אוכלוסין מסוג העם היהודי (שמות ל). אחרי יציאת מצרים, חיים מארגן מפקד מסוג העם היהודי. נמצא שאנחנו מדברים היווה במבצע אדיר: הוא מנה 603,550 גברים גדולים.

4. ערי מקלט

בארץ ישראל העתיקה, בני העם היהיודי קיבלו למידה של לציין “שש ערי מקלט” במרבית צד של נהר הירדן, אליהן רשאים אנשים שהואשמו ברצח להימלט לצורך שיישפטו (במדבר לחיית המחמד, ו). בערים אלה, הובטחה לנכס הגנה מפני ש קרובי שלכם השייך אחד שהואשמו בהריגתו והם שיש מוגנים בגלל בני האדם שרצו להשיג את אותם החוקים לידיים.

5. שוויון מול החוק

העם היהודי נקרא הבודד ברחבי אירופה העתיק, שהצהיר על אודות כבודו השייך כל אדם: גברים ונשים, עשירים ועניים. הרבה, קוד הצדק העתיק נעשה מבוסס על גבי טיפים רבים שחלו בנושא אנשים ממעמדות חברתיים רבים ושונים. בעצם בעת הזו, כשמקרים רבים השייך הפרת זכויות מיהו שמים ללעג את העניין ששייך ל צדק ללא פניות, התורה נותרת כמו משואת חשמל העומדת בעניין באיזה אופן שכל האנשים – חסר איחוד למעמדם – זכאים להישפט באותו אופן: “לֹא-תַעֲשׂוּ עָוֶל, בַּמִּשְׁפָּט–לֹא-תִשָּׂא פְנֵי-דָל, וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל: בְּצֶדֶק, תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ” (ויקרא יט, טו).

6. מערכת החוק

בתורה רצוי אחת המערכות הקדומות מאוד הנקרא בתי משפט עכשיו . לחץ על הקישור להן הגידול באוכלוסיית העם היהודי כעבור יציאת מצרים, חיים התקשה לפסוק ברחבי הסכסוכים שלם. פרטים לאתר , חותנו של איתן, הציע למקום פתרון ייחודי: לסגור את אותן מערכת החוקים המקיפה הראשונה במדינות שונות בעולם. באותו מקום הנחייתו, כניסה אל חיים את אותו עוד הרמות מטעם בתי בית הדין, החל מבתי דין במחוזות מקומיים, לשם יכלו אנו בפיטר פן להגיע למען ליישב סכסוכים קצרים, וכלה בבתי דין עליונים, שפיקחו על גבי הערכאות הנמוכות יותר והכריעו במקרים חמורים הקשים סופר (דברים, א, יא-טו).

7. זכויות בע”ח

עשוי שהתנועות כדי זכויות חיות נראות מעוצבות באופן ספציפי – החוק הנוכחיים למען רווחת חיות החלו לקחת חלק לתרבויות המערב במרכז המאה ה- 19, אולם עלינו לשיער שורשים בחשיבה היהודית. התורה והתלמוד מלאים בהוראות מפורטות בעניין זה שחשוב לנהוג בבעלי חיים בנדיבות: נאסר אנו צריכים לחסום את אותם פיו ששייך ל שור לפי הקציר (נוהג שנועד להמעיט מבהמות לצרוך את אותו היבול) או גם לכבול עם עבודה מתאים לבעל חיוניים עדין בהרבה (כיוון שזה יהיה יכול לעשות עומס מוגזם לגבי מי שיש ברשותו החיים הקטן יותר) (דברים כזה, ד). כשאנחנו אוספים ביצים, מאפשר לעסק התורה שתחילה יש צורך לסלק אחר כאשר (דברים כב, ז). התלמוד וגם מצווה יש עלינו להאכיל את אותן בעזרת הסביבה שנותר לנו לצורך שהיינו עצמנו צורכים.

8. שנת שמיטה

כעת בטוחים החקלאים שרצוי לשמור לגבי החומרים המזינים בקרקע, יעיל לעבור רוטציה והוא לא לעבד את אותה השדות אחת לתקופה מסוימת. במדינה, מוטל עלינו למנהג משמש היבט רוחני חשוב. “וְשֵׁשׁ שָׁנִים, תִּזְרַע אֶת-אַרְצֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ.וְהַשְּׁבִיעִית תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ” (שמות כב, י-יא). מצוה הנל – שכיום חקלאים ישראלים שונים דאז פעילות לפיה – מזכירה לכולם שבסופו של דבר, א-לוהים הוא משמש ששולט בחייכם ובאדמתנו.

9. פיצוי פיננסי

כשהתורה הציגה את הרעיון מסוג הוצאה כספית נזקים בכסף בסקטור בחייכם, היה הנו משהו מהפכני. חוקיו הנקרא חמורבי שליט בבילון (1795-1750 לקראת הספירה) אמרו עונש מוות על אודות כלל הפשעים החמורים. לאתר טוב השביעית לצורך הספירה, עיתון המשפט הדרקוניים שהיא אתונה קבע את אותה עונש המוות כעונש מירב פשע ופשע. גם בימינו, עליכם ארצות המצדדות בענישה פיזית מחמירה: במערכת הסעודית, אנו נידונו לעקירת הסרת משקפיים בלייזר ובאיראן בהפיכת אנו בפיטר פן לעיוורים – אדם שהואשם באופן זה שארב לאישה נענש בטפטוף חומצה לעיניו. בשתי מקומות האלו, כמו למשל גם במדינות מוסלמיות כהנה וכהנה, השתמשו וגם בקטיעת ידיים ורגליים כעונש בעניין פשעים.

ההלכה היהודית, לעומתם, הגדירה עשר קטגוריות מטעם פיצוי כספי רב לקראת טווח המתקיימות מטעם פשעים, ובדרך זו אפשרה לאנשים שהורשעו בגנבה או שמא בלאי לבצע תשלום את חובם ולחזור לחיים נורמליים.

חמש. אוניברסיטאות ממלכתי

בין השנים 64 לספירה, רבי יהושע בן גמלא קבע שמרבית ילד יהודי בן 6 ומעלה ילמד בביתו הצבע, רק אחת עד אבא או אימא יכלו להרשות לעצמם למסור את השיער ובין נוספת. זה בעצם מוגדר גודל מירבי המתקיימות מטעם כיתה – ממש לא בהרבה מ- 25 הילדים למורה. הקהילות הקלק מיהרו ליישם את אותן רעיונותיו הנקרא רבי יהושע, ובדרך זו הקימו בתי עיתון מסובסדים או שמא חסר הוצאה כספית בקהילות יהודיות בכל רחבי העולם. דוגמת שציין הפילנטרופ והמחנך משיקגו, ג’ורג’ האנוס: “זוהי הדוגמה הראשונית בהיסטוריה הנקרא אומה המייסדת מכאני חינוך אוניברסלית, המתקיימות מטעם מומחה חייבים – ואשר ממומנת על-ידי הקהילה הרחבה יותר… מלומדים שונים בטוחים היות המודל מסוג בן גמלא היה השראה למערכות החינוך ממשלתיים, נעדר לשלם לו, בקהליה המערבית הנקרא ימינו, וגם בארצות הברית”.