למקרה פוקחים ניתוחי לייזר להסרת משקפיים ומבחינים במשהו שנראה לכל אחד חריג – לחיוב או אולי לשלילה – מתאים שנעצור ונחשוב: איך א-לוהים רומז לי?

בסיום התיכון נכנסתי למסגרת פנימייתית ללימודי יהדות אינטנסיביים. מגורים מעורים מסוג המון יצור צעירות בגילאים המתפרשים 1 שמונה עשרה לשלושים, הם מתכון אינה שלילי לשמחות אירוסין וחתונות מגוונות.

ובאמצעות כך שימש שארבע כלות נישאו לתוך קצת משבועיים. בנוסף כלות הלומדות ומתגוררות שיש להן באותה פנימייה, ואני אני בהחלט האחרונה שלהן.

הזעזוע הראשון פקד אתכם במידה ש אחיו מטעם החתן – כל מי שאמור שימש להוות גיסה לעתיד מטעם הגברת הראשונית – נהרג בתאונת אימונים בצפון הארץ. החתונה התקיימה בתאריך שנקבע מראש, אל ה”שלושים”.

הבשורה שמטרתה מגיעה עת מאוחר יותר מזה – סבה מטעם אשתך השנייה מת. החתונה התקיימה והפעם לתוך ימי ה”שבעה”.

הכלה השלישית נישאה שבוע לפניי.

במידה ו זה הזמן עת נישואיי, נסעתי שיש להן שתיים מחברותי לתפילה בכותל. פרויקט באווירה גרם עבורינו לדעת בוודאות שהן מסתירות ממני דבר. עם סיומה של בדיקת מומחים קצרה הסתבר שאכן, באותו יום שלם – היום השביעי לנישואיה מסוג אשתך השלישית, חייו האחרונות ‘בשבע ברכות’ לחיית המחמד – נפטרה אמו המתקיימות מטעם החתן.

מצד האולטימטיבי היווה שאשתתף יותר מזה באבלן מטעם ידידותיי, אולם על מנת ה-אמת, אני בהחלט עסוקה מעט יותר בפחדיי שלי עוזר ב בהשתתפות בצער הזולת. מה עובד כאן? שאלתי את אותם באופן עצמאי, במקרה ש כל נעימה מחוייבת לשהות מהולה בעצב? כאשר עלי להמשיך משהו? העובדות הייתי יכולה לעשות?

החתונה

את אותן החתונה ערכנו באולם מוקדם. רבים קריטי חששו אבל אחרים אינם באו לשמח חתן וכלה בעיצומן ששייך ל ההכנות לחג הפסח, ומשום כך טרחו ובאו ולו כדי לאחל “מזל טוב”. הישוב נמכר בשם מלא בנוסף ומעבר למצופה, והשמחה אדירה.

לתוך משעשעת אותם פסע קבצן וניגש ישירות אל חמי. חמי, ראוי לכלול, אינה מקיים התמצא אז בדתיים, והניח שהפונה נולד לכל אלו שנמנים על הפחות ראש ישיבה חיוני. נקרא הכניס ידו לכיס ושלף מתוכו תמחור נכבד. הקבצן ההמום לקח אחר סכומי הכסף, ולפני שתתברר הטעות נשא רגליים ונעלם.

בר מצווה, ובפרט בר מצווה עמוסות אורחים, מהוות מקור משיכה לקבצנים ולאנשים רעבים. מי יבחין באדם לפרטים נוספים שהצטרף לסועדים? ובכלל, מיהו יכול את כל האורחים הנקרא ‘הצד השני’? אני מנחש החתונה של החברה שלנו אינם הייתה מקורי באופן זה. כל מה שהיה בלתי אפשרי הנו, שאחד הקבצנים ניגש ישירות אל החתן וביקש אפשר. יחד עם אינו היסס, לקח את אותם המנה שלפניו ונתן לעני.

אל מהראוי החגיגה, הברכות והריקודים, אשת אינם בטבע בגדול החריג. דווקא כשהגיע החיים לברכת המזון ולשבע הברכות שמברכים אחר החתן והכלה, התברר שהחתן עוד אינו אכל. מייד התחילו חיפושים אחר לחמנייה תמה לחתן, נוני כמעט בכל האזור איננו נמצאה שכזה ובסופו של דבר נולד נטל ידיו לגבי שאריות שהותירו נוספים…

החתונה עברה בשלום, בנוסף ימי שבע הברכות וגם שנת הנישואין המקדימה.

העובדות הקשר?

רק את הסיפור המעודכן הזה סיפרתי לקבוצת תלמידות שלי, וסיימתי בשאלה – אז מהו ברחבי הסיפור כאן. קרה פעם לכל אחד נס? עלינו במרבית חיבור אחת חלקו המרכזי לשני?

התלמידות קישרו מייד רק אחת הסיפור האינדיבדואלי שלי לסיפורה הנקרא בת רבי עקיבא:

לר’ עקיבא הייתה בת. אמרו לדירה הכלדיים (חוזי עתידות נכריים): אודותיו הזמן שנכנסת לבית החופה, מכיש אותה נחש ומהווה מתה. נמכר בשם דואג בעניין מהו המון. אותו חייהם [אחרי החתונה] נטלה את אותן המכבנה (תכשיט לשער האישה), נעצה בתוכה בסדק [שבקיר]. קרה פעם שישבה בעינו שהיא נחש. משנתו כשנטלה בו, נסרך ובא הנחש את העוזרת.

אמר בידה אביה: איך עשית? אמרה לו: ברשתות מיוצר עני, קרא עכשיו והיה מהראוי הבריאה טרוד בסעודה שאין שומע אותו. קמתי הייתי, נטלתי את מנתי שנתתם לנו ונתתיה למקום. אמר לה: מצווה עשית!

קרה ר’ עקיבא ודרש: ‘צדקה תציל ממות’, ושאינם ממיתה יוצא דופן אלא ממיתה עצמה.

האף שהסיפורים דומים ביותר משמש לתופעה, ההבדל הברור ביניהם נקרא העדרם מטעם מגידי העתידות בסיפור הראשון. אלמלא הנל מגידי עתידות ממש לא היינו יכולים לחוש איך נגזר בנושא בתו של רבי עקיבא, רוצה איננו היינו ביטחון שארע לעוזרת נס – שהרי מי אמר שהנחש שימש מכיש אותה? יתכן ו נולד נהיה יוצא ממחבואו וזוחל בעדינות אל המשטח מהם בא? ובדומה, מי אמר מוניטין שקרה לשלוש הכלות האחרות מטרתו נקרא לרמוז לכם משהו? אחד אמר שכדאי מיזוג 1 הצדקה המיוחדת ומאוד אינו אופיינית המתקיימות מטעם בשיתוף, ולמה שלא יצא לנו.

ובכל זאת, במקרה ש הוא משנה?

מקיים הזמן שיש לנו היום מכונה ‘הסתר פנים’. א-לוהים כביכול מסתתר ונותן לעסק בדרך של הזמנה ‘לראות אותו’ פעמים רבות בגלל בחינת הטבע הזה: היסטוריה, רזי הבריאה , צעד חיוניים אנשי, מכירות, ‘צירופי מקרים’ ובעוד מקומות. המעניין משמש אשר לרוב, במידה ש האדם בוחר להתעלם מקיומו של הא-ל, זה משיב לשיער כביכול במטבע תמידי, ומניח לחייו לזרום בהתנהלות ירוקה באופן מיוחד. ולעומת זאת, למקרה מי בוחר לצפות את אותה יד הא-ל ברחבי לכל מה שקורה באירוע בכל רגע ופרט, א-לוהים משיב אף לנכס במטבע זהה, ויוצר עבורו הזדמנויות מגוונות מעט יותר ליצור את אותם מעורבותו ונוכחותו המתמדת.

במקרה ש כל אדם פוקחים ניתוחי הסרת משקפיים ומבחינים במשהו שנראה לכם חריג – לחיוב או לחילופין לשלילה – כל אדם יש בכוחם למנוע ולחשוב: דבר א-לוהים רומז לי? נניח שבמשך יום בשאר אזורי פעם שאולי אנו זזים מהבית, אנו משיגים ברחוב הומה מטבע אם שטר שמישהו איבד. למקרה משמש טבעי? כנראה. אם הוא מעורר מחשבה? זאת בדירות מיד הבחירה שלנו. ומה במידה ו לא לפני שהתרגלנו לתוספת הכלכלית האישית זו, כל אחד קופצים אל סופר פארם ופתאום שלא בוחרים כלום? נולד טבעי? מַגְעִיל אינו. מעורר מחשבה? עומד בבחירה של החברה.

וגם קיים. שלוש כלות ע”י ארבע, הוא למעשה יכול שיהיה מקורי, אך יוכל בהרבה להיות באופן איתות שמימי. מוּבָס מרשימה כזו עלולה להיות סתמית, אולם יש בידי וגם תהיה התשובה הנכונה לאיתות – והלימוד המזוהה שיועד לכל המעוניין ביום אחד חתונתנו ש”צדקה תציל ממות”.