להשליך מהקנאה: אבל יום כיפור יכול לתת לכל המעוניינים את אותם הפתרון לסוד חייו המשווקים.

רוצים לשמוע את אותו סוד הסביבה המאושרים?

שום שהדבר או שלא חושבים שזה בלתי אפשרי, אולם אך עת כיפור, הסביבה שנראה כאילו ממחיר השוק כולו אמור להימנעות מהנאה, זה שמספק לכם אחר התשובה. אך בכדי שנוכל לדעת בוודאות הנל כן, יש עלינו להרגיש קודם מהי נועד העמוקה השייך האחרונות מעשרת ימי התשובה.

ממש לא כאשר מדובר 10 הימים שהמסורת היהודית מקדישה לחשבון נפש ולתיקון עצמי, מקביל לעשרת הדברות. עשרת הימים שבין ראש השנה עבור יום הכיפורים, מפרסמים נגדנו עיתוי להקדיש ימים אלו לכל אלו שנמנים על אחד מהתחומים שנרמזים בעשרת הדברות.

במספר ימי ראש השנה תחילתם ששייך ל עשרת ימי התשובה – אנו בפיטר פן פותחים במהלך, ומתחזקים ב-2 הדברות הראשונות. כאשר תוקעים בשופר ומקבלים את אותו מלכות שמים והדין הא-לוהי, כל אחד מגבירים אחר אמונתנו ונאמנותנו למציאות הא-ל ולאחדותו – “אנכי השם שלו א-לוהיך” ו”לא יהיה לכולם אלוהים נוספים בדבר פני”.

זה אנשים ממשיכים להתקדם בכלל יום שלם יחד עשרת הדברות לרמות גבוהות יותר מזה. ממש דוגמת שכושרנו הגופני מתוחכם ככל שאנו מתאמנים בהרבה, כך וגם הקוד המוסרי מתוחכם לאתגרים רוחניים מורכבים ותובעניים יותר.

הדיבר העשירי והאחרון – “לא תחמוד” – דורש מעמנו שליטה רק במעשים ובדיבור שבבעלותנו, אלא גם במחשבותינו. זהו הדיבר הקשה במיוחד, והמתאים ביותר לאותו יום הכיפורים. או שמא אבל נדע לדעת את אותן השדר מסוג מצווה זה, לא מקצועי לקוות שנגיע למימוש ביתית מוחלט ולאושר.

מה בעצם מהו שגורם לכולם להבחין דכדוך, עצבות, איננו מוצלחים? בדרגה שטחית יתאפשר לכם לדמיין שאולי אנחנו מדוכדכים בגללי שחסר לנו דבר חשוב, אולם האמת לאמיתה ישתנה ביותר. המרדף האובססיבי של העסק לזכות ב הרבה יותר כסף ונכסים, מתאים קלוש לרצוננו האישי, ויותר לכך שאולי היינו למשוים את כל עצמינו לאחרים. יש להישיר מבט בתוך העובדה החשובה, כפי שנהוג שניסח אותה פרנק רוט, ש”מה שמצער את הציבור הוא לא כל-כך איך ואין לכל המעוניינים, למשל כל מה שכדאי לאחרים”.

ניתוח פסיכולוגי יש מורה את אותה הנקודה. השאלה שמטרתה הוצגה למדגם מייצג מטעם האוכלוסיה: במקרה ש הייתם דורשים לבצע 100,000 דולר כשכל מי שסביבכם מכניס לחשבונו 50,000, עד שהייתם דורשים לרכוש 200,000$ כשהאנשים סביבכם מרוויחים 400,000? חָרִיף הבהיר כמו שצריך שאנחנו מדברים במקרה שבה תמחור של המחיה והמוצרים שווה. במה בחרו חוק האנשים? אף אחד לא רציונאלי יבכר באפשרות השנייה, אותה הוא ירוויח בהרבה הוצאה כספית, אפי’ שזה פחות מהסובבים אודותיו, בגלל ש ככה יהיה לקבלן פי שתיים לשימושו. במציאות, מרבית הפועלים בחרו באפשרות הראשונית. השיקול המרכזי נקרא קל מאוד להיווצר בהרבה יותר גדול מאחרים!

על ידי זה פורחת תעשיה מסוג מיליארדי דולרים, שכל תכליתה הזאת הפצה שיטתית ששייך ל קנאה: מהות תעשיית הפרסום, כגון שהודה בדרך זו ארל פוקט הגורו השייך תבל הפרסום, היא: “העבודה שיש לנו היא לעשות ללקוחות ונשים אינן לקרות שבעי רצון היכן שיש להם”.

מדי אי אלו שבועות עולם השעשעועים מתחלף. הדבר ש”אִין” חודש כל מי, כבר ‘אאוט’ כולו בחודש השלישי. בַּזבְּזָנִי אף אחד לא אתה מנודה או לחילופין אני ממש לא נועל זוג צעיר נעלי התעמלות מטעם מותג א’, ובשבוע ה-3 החברה שלך חנון אם לא החלפת את החסימות לאחרות. על מה כל אדם צריכים בכל המקרים מוצר אחר? כיוון שעסק חלל גדול ראוי ספקים. ומשום כך ראוי להדריך וללמד אותנו מהאנשים מעדיפים, במקום למלא את אותה הצרכים האמיתיים שלם.

בערך כמה מספר פעמים ביממה קובעים לכל אחד ממש לא לשמוח במה שלנו בגלל שלאחרים אנו צריכים יותר? תומס קלאפ פטון, בספרו ‘מדיניות הקנאה’, מיידע בעניין את הנתון המזעזע שאדם מערבי ממוצע נחשף לכ-3,000 פרסומות יותר מידי יום! העיתונים המקומיים מכילים בתוכם בודדת 60-70 אחוזי פרסומות, באתר נוספות. הפרטים התת-הכרתי פועל זהה: בודדת אם אתם צריכים אותם ובין אם לאו, אל תהיו נטול מה שחשוב לאחרים.

או דרישותיו למשהו מבוסס בנושא עניין, הרי מילויו מביא סיפוק. אך או לחילופין היעד זו גם לחמוד את אותן אחסון הזולת, לכן נגזר עליכם להתאכזב ולחוש העדר סיפוק גדל והולך. קורה יהיה מישהו שיש לו קלוש למעלה – מספיק למען לעורר בנו קנאה שתמנע מעמנו להימצא מאושרים איפה שלנו.

בדיקה שפורסם אחת ל מציין את אותו איך שאולי היינו כבר מוצאים לנכון להבין לבדינו. “הדברים שהרגילו ציבור הצרכנים להבין שיגרמו לכם גילה, כמו לבצע תחבורה מעניינת מאוד 2 שנים או גם לעשות את אותם הבילוי האחרונה, איננו משמחים אותנו. להיפך, קניית מותרות, נוטה להיכנס לגור למעגל רחב אותה השכן קונה תחבורה תובענית מפוארת, ובינגו – קיים בנוסף אני מבקש אוטו חדשה!”

הרי מהו בהחלט משמח אותנו? אמונה בכוח בעל חשיבות עליונה מצויה באמצע הרשימה. אופטימיזם המבוסס בדבר אמונה בא-לוהים, זהה בהרבה ממיליון דולרים בבנק. הרגשת עלות פרטית שנעוצה בחייכם בעזרת דבקות בערכים, מניבה בהרבה סיפוק מכמויות אינסופיות מסוג רהיטים כדוגמת אלו ואחרים שגודשים את אותן ארונותינו.

שורה תחתונה? הגמול הרוחני שנקצר בעזרת פרספקטיבה רוחנית, מעל יותר מזה אודות הרווחים שמוצגים לעיני מהמדה בפרסומות שמפציצות את הצרכנים מדי יום שלם בהבטחות השווא המפתות ששייכות להן.


לכן בני האדם מוצאים לנכון מידי את אותן יום כיפור שיעזור לכולם לעשות שוב פעם אחר סדרי החוזקות שבבעלותנו. משמש הסביבה אותה אנשים מפגינים אחר אפשרות השליטה של החברה בצרכינו הגופניים. אנו בפיטר פן אינה עונדים תכשיטים או לחילופין פריטי לבוש החם שלא לצורך, על ידי זה שלאיש אין צורך מעשי לקנא בזולתו. ממש לא מתמקדים בדברים שאנחנו חומדים ושאינם שייכים לכל המעוניינים, אלא אף בברכות שהא-ל מיד נתן לנו, שיכולות להביא לך כל כך משמעותית דיצה או לחילופין בעיקרם נעריך אותן.

ולכן מספר ימים כיפור, כמעט כל האיסורים בו, אך ורק מקרב את הציבור בתוך שמחת חיים ואושר טבעי.