מוזמנים להגיע לא מעטים התקהלו סביב השולחנות הערוכים בטוב טעם, בדירתו הקטנה שהיא ר’ מלעבוד שמואלביץ’, בישיבת מיר בירושלים.

ר’ חיוניים, ראש ישיבת מיר, קיים לדבר וקרא בחום: “ר’ אברהם המאמיר, יהי עיניין שתגדל לתורה וליראת שמים, לדוגמא שלבך חפץ! יהי כוונה שתהפוך לבן טבעי ששייך ל אברהם אבינו, הנמצא על השם שלו כל אחד הנו.”

הנל אינם הינה מסיבת בר מצווה. החוגג נקרא סֶטזוּסוֹ קוֹטסוּגִ’י, פרופסור יפני בן שישים, אחרי שנימול כחלק מגיורו וקיבל אחר שמו “אברהם”.

“לעולם איננו נשכח את אותה מהו שעשית למעננו כשהיינו ביפן”, המשיך ר’ חיי אדם, “לא נשכח כמו כן מהם סיכנת את אותה חייך בשביל להציל אתכם. דרך מסירות-הנפש של החברה זו גם שליוותה השירות והובילה אותך לחסות בצל השכינה, ולהפוך לחלק טבעית מהאומה אשר שלה עבודת כל די הרבה.”

מדת השינטו ליהדות

סֶטזוּסוֹ קוֹטסוּגִ’י הוא למעשה ב- 1900 למשפחה יפנית אריסטוקרטית. אביו נקרא כהן שינטו נודע, בן לשושלת כהני דת ארוכה.

אתר הולדתו של סֶטזוּסוֹ קוֹטסוּגִ’י נהיה מוקד דת השינטו. אביו קיווה שסֶטזוּסוֹ ימשיך במידה טבעי את אותו המסורת המשפחתית, וילמד רק את כהונת הדת.

בשטח זה, פתח סֶטזוּסוֹ במסע אפי ששייך ל מציאה מהירה את אותו האמת הצרופה?. בהיותינו בני 13 הינו ביקר באתר החברה לספרים רב שנים, במדינה מצא רק את התנ”ך העברי בתרגום ליפנית. נקרא בלע בשקיקה את אותה הצבע הקדוש הנ”ל וגילה את אותם המונותאיזם. זה לעקל שזאת האמת לאמיתה, והתחיל לסטות אט אט מדת השינטו הפוליתיאיסטית. לסוף דבר, משמש הפסיק עד מאוד להיות למקדש השינטו, וחיפש אחר מישהו שילמד אודותיו הרבה יותר על אודות היהדות.

עם סיומה של נישואיו המתקיימות מטעם סֶטזוּסוֹ, הוליך אותו חיפושו את אותם האמת לארצות הברית, שבו נולד התחיל ללמוד תנ”ך ועברית באוניברסיטה אמריקנית. בסיום שחזר ליפן תוך שימוש דוקטורט בעברית ולימודי יהדות, הנו המשיך ולשכלל אחר המידע שלו בתחומים הללו.

בשנת מוֹעִיל זה פרסם אחר מעצב השיער ה-1 שלו לגבי השפה והדקדוק העבריים. באותו זמן נולד ייסד גם כן פקולטה ללימודי תנ”ך ועברית באוניברסיטת טוקיו. הפקולטה משכה בוגרים לא-יהודים רבים ושונים, ובתוך זמן רב לא ארוך ידוע סֶטזוּסוֹ קוֹטסוּגִ’י לתהילה ביפן, בתור מלומד והוגה דעות. הינו נהנה לכבוד מגוון אף במעגל הממשלתי, שבו רכש לעצמו משפחה והחברים רבים ומגוונים. בסיום הרבה זמן נקרא ינצל קשרים הנ”ל בכדי לאפשר לפליטים היהודיים שעלו ליפן מזמן השואה. פרופסור קוֹטסוּגִ’י פירסם מחקרים דנדשים אודות יהדות, תנ”ך ועברית.

באותה הרבה זמן פרסמו אי אלו חוקרים יפניים מחקרים שמצאו קישור רק אחת האומה היפנית אל ה עשרת השבטים האבודים שגלו בתקופתו של סנחריב. הטענות השגויות הנ”ל עוררו גל של עניין ביהדות גם האינטליגנציה היפנית, ועבודותיו של פרופסור קוֹטסוּגִ’י נקראו בהרחבה.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י אינן פגש ביהודים שומרי עבודה ומצוות לפי לימודיו בארה”ב. זה נתקל ביהודים אלו לראשונה בחרבין, עיר הבירה מסוג מנצ’וריה, בו התקיימה מהעבר 1890 קהילה עצומה הנקרא יהודים ממוצא רוסי. כשנכבשה מנצ’וריה אפשרות יפן, הזמין הקיסר היפני את פרופסור קוֹטסוּגִ’י לקרני בתור היועץ שלו לענייני יהודים. פרופסור קוֹטסוּגִ’י קיבל אחר אותי ועבר לחרבין, ביקום הוא נשאר לצורך עבודת מספר שנים. בשהותו בו יצר הפרופסור מכאני יחסים השמש תוך שימוש הקהילה היהודית והרב המרכזי, הרב איתן אהרן קיסילב.

ידידותו המתקיימות מטעם פרופסור קוֹטסוּגִ’י עִם הָעָם היהודי באה לשיאה בשנת 1941, כשפליטי שואה יהודיים התחילו לזרום ליפן, בחיפושם את כל חוף חלל המטבח.

כשהגיעה ישיבת מיר המפורסמת לעיר היפנית קוֹבה, זה פרופסור קוֹטסוּגִ’י אליו, בשביל להבדיל את אותה תבל התורה. בקובה הינו התקרב סופר בתוך רבני מיר המקובלים ואל תלמידיה, שעדינותם ואצילות רוחם הרשימו את הדבר עמוקות.

ידיד נחלץ לעזרה

האשרות שדרשו הפליטים בני העם היהודי למען להגיע ליפן היו תמיד ויזות למעט, שתוקפן נועד הינו לפוג לתוך שבועיים מעת הגעתם אל עורך הדין. אפי’ שהרשויות היפניות האריכו את אותן הויזות עיתים, אחרי הרבה זמן דבר העוזרות התחילו ללחוץ על אודות הישיבה לעזוב את אותה יפן ולהמשיך לתוך “היעד” לחיית המחמד – תכלית שכמובן אינם היה קיים, מכיוון שלא נקרא לנכס מרבית מקום מתאים את אותם לגשת אל אם לחזור לחדר.

בידור ובילוי הומניטאריות במיוחד התערב פרופסור קוֹטסוּגִ’י בבעיית הפליטים, ועשה השקעות עילאיים להארכת הויזות שהם עושים. בשביל להצליח בכך, הינו ניצל את אותו ידידותו בעלי שר במקום לא מוצל. וכשחברים בכירים במשטרת קובה התנגדו להארכת האשרות, השתיק זו פרופסור קוֹטסוּגִ’י עם מחירים מדהימים, חסר דאגות מגיסו האמיד והחזיר לבדו.

הודות להתערבותו הנקרא פרופסור קוֹטסוּגִ’י, הסכימו הרשויות היפניות להאריך רק את אשרות השהייה של הפליטים מיקרים, ואפשרו להם לשהות בטבע תוך כדי שמונה שבועות תמימים, בתחום השבועיים הראשונים. מאוחר בהרבה קבעו היפנים להוציא את אותם היהודים מיפן; אינם בהכרח גרשו יחד עם זאת כולו, ובמקום זה הגלו בכל זאת לשנחאי שבסין, שנמצאה תחת שליטה יפנית.


מלחמה באנטישמים

ככל שהמשיכו לזרום מעט יותר יהודים ליפן, חלה לעלייה הגדולה בטיב האנטישמיות. התעוררות האנטישמיות מגיעה מכיוון שגרמניה, בת בריתה הנקרא יפן, ניסתה לשכנע את אותם יפן להוציא רק את בני העם היהודי. תעמולה אנטישמית ארסית הציפה את התקשורת היפנית, וקריקטורות מקוממות מסוג יהודים שיש מרוחות מירב העיתונות היפנית. ב- 1941, ערב מלחמת יפן אל מול ארה”ב, התקרבו יפן וגרמניה את זה אל זו לא פחות, והאנטישמיות התגברה. מנהיגים יפניים בכירים התחילו להאשים בפומבי את בני העם היהודי בהתרחשות שתי מלחמות האתר בטבע, כשהם טוענים שהיהודים זורעים חורבן בכל שאליו הם ככל הנראה נאספים.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י התנגד להאשמות הנ”ל, ובאומץ קרה פעם במאבק עז בניגוד אל ההסתה האנטישמית. על ידי נחישות להתוודע ל ליפנים את אותן בני העם היהיודי באור טוב, נקרא הוציא ספר בשם “דמותו האמיתית מסוג העם היהודי”, בו זה ניפץ את אותם המיתוסים והשקרים הגרמניים לגבי בני העם היהיודי, ותיאר את כל העם היהודי בעודנו אומה מוסרית וישרה סופר.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י סכום מסעות כמעט בכל יפן, ומסר הרצאות שהיללו את העם היהודי והפריכו רק את שקרי אויביהם. הוא למעשה אפילו פנה אל היפנים בבקשה לסייע ליהודים, כשהוא מצהיר: “ההשגחה העליונה הכריחה את אותו אלפי הפליטים חסרי המזל האלה לחופינו, בשביל שנסייע לנכס ונעניק לדירה חוף מבטחים, שבה יש בכוחם לדרוש אחר חסר דאגות ושלווה. זו משימת חיינו. למה שלא אינם נכזיב”.


פרופסור קוֹטסוּגִ’י נהיה בבחינת מעניין מבקש ונאה בדיוק, והרבה מהיחס ההומאני שהיפנים העניקו לפליטים היהודים יוכל להיזקף לזכותו. כשמשלחת מנהיגים יהודיים, ובראשם הרבי מאמשינוב ורבי איתן צ’צ’קס, פגשה בנציגי הממשלה היפנית בטוקיו, יכולים להיות הסתייעו במידה רבה מאוד בפרופסור קוֹטסוּגִ’י שפעל למענם כמתווך ומתרגם. בשל מפגישה אותם, שיפרו היפנים את אותו גישתם כלפי הפליטים בני העם היהיודי, ועמדו אל מול הלחץ הגרמני לגירוש בני העם היהיודי מיפן, לא פחות והיה אם זמני.

בשנת 1941, כשממשלת יפן שינתה את גישתה והגלתה את אותו הפליטים בני העם היהיודי לשנחאי, זה המשיך לשמור על גבי קישור חמים ואקטיבי יחד בני העם היהודי. אפילו שבאותו זמן נודעה יפן ריקה באופן יחסי מיהודים, הינו המשיך לשוות הרצאות בעניין תרומותיו החשובות שהיא העם היהודי. חיים האלו נודעה אז מסוכנת למדי, מכיוון ש הממשלה היפנית הונהגה בעזרת משפחה לאומנית פרו-נאצית, שרדפה בחמת זעם אחר מתנגדיה. נוני הינו ממש לא הרתיע אחר פרופסור קוֹטסוּגִ’י, שבכל זאת המשיך לדבר נגד הנאצים. כשהמו”ל שהיא ספרו ביקש שלו למחוק את אותן המסמכים הקשורים לנאצים, פרופסור קוֹטסוּגִ’י סירב.

מסירות גדולה

רבים ומגוונים הזהירו רק את פרופסור קוֹטסוּגִ’י אשר הוא מסכן את איכות החיים באופן זה שהוא חושף סוג חומר כה וממשיך ליתן את אותן הרצאותיו. אולם הפרופסור האמיץ אינו התייחס לדבריהם. עבור סיום שנת 1942, התחילה לשכת החקירות היפנית להאמין לדיווחים הגרמניים המוסרים שחתרנים יהודיים רוצים להפיק ליטול ניהול הטבע, והאשימה את אותו פרופסור קוֹטסוּגִ’י כתוצאה של לאויבי יפן – בני העם היהיודי.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י נעצר, נחקר ואף עונה, כשחוקריו צריכים שממנו לגלות את אותה חלקו במזימה. כשניסה לטעון ואין חבורה יהודית חתרנית כזאת, ושהכל פרי דמיונם השייך האנטישמים, הינו עוּנה גם יותר מזה, או לחילופין שהגיע לסיטואציה המתקיימות מטעם סכנת עבודה.

ואז התרחש נס. בשיא החקירה, ביקר בדירה הסוהר בה הוחזק הפרופסור קולונל יפני בכיר שהכיר כמו שצריך את אותם קוֹטסוּגִ’י. הקולונל הזדעזע שישנם את אותה הפרופסור המלומד, אחד מאנשי האקדמיה המכובדים מסוג יפן, עצור על אודות עלילת שווא ברור וגסה, וכלוא יחד עם פושעים. הקולונל דרש מייד לשחרר את אותם פרופסור קוֹטסוּגִ’י, ולמחוק את כל ההאשמות נגדו.

המקרה הזה אושש עדיין בהרבה את אותן האמונה החזקה שהייתה לפרופסור קוֹטסוּגִ’י.

עם סיומה של המלחמה

עם תום שהסתיימה המלחמה, המשיכו הפליטים בני העם היהודי, שעזבו את אותה המזרח הרחוק, לשמור על קשר תוך שימוש פרופסור קוֹטסוּגִ’י. כשהגיע הצבא האמריקני ליפן, התיידד פרופסור קוֹטסוּגִ’י בעזרת הרב הצבאי, רבי מנטל, שלימד את הפעילות ועוד מקומות בנושא היהדות.

9 שנה להבא סיים פרופסור קוֹטסוּגִ’י את אותם תרגומו לשיר השירים, פרוייקט שכדאי לקבלן להבחין בצוקה משמעותית יותר את מכאני היחסים בודדת הא-ל לעם היהודי.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י המשיך להתכתב תוך שימוש ידידיו מתקופת קובה – חכמי ישיבת מיר. כשהרגיש אשר הוא קיים למסד חיי תורה ומצוות מלאים, הודיע לצרכנים מסוג זה שהוא יש לבוא לירושלים בכדי להתגייר.

בשנת 1959, התקבל פרופסור סֶטזוּסוֹ קוֹטסוּגִ’י בן הששים בברכה אל חיק היהדות, דרך ידידיו ממיר, ונקרא בשם אברהם בן אברהם קוֹטסוּגִ’י.

פרופסור אברהם ישיר את אותו שנות הסביבה האחרון בחברה יהודית דתית בברוקלין. באותה זמן יקר הנו נעשה חולה והיה חסר-כל. גָלוּי ישיבת מיר הקימו ועדה מטופח שנרתמה לעזרתו ואספה עלות בכדי לתמוך בו.

פרופסור קוֹטסוּגִ’י מת בארצות הברית, בה’ בחשוון תשל”ד / 1974. בהתאם לצוואתו, משמש נקבר בהר המנוחות שבירושלים. בלווייתו נכח קהל מגוון הנקרא גדולי הרבנים, רבני קהילות ותלמידי ישיבת מיר.

אברהם בן אברהם קוֹטסוּגִ’י ייזכר בהיסטוריה כאחד מחסידי אומות הטבע הבולטים סופר, ובנוסף גם כאחד מגרי הצדק המגוונים סופר. נאמנותו המוחלטת לעם היהודי ונכונותו לסכן את אותם החיים למענם, תשמש מרכז השראה נצחי וקידוש השם שלו טהור.

יהי חשוב לזכור ברוך אלי.